Mecanismul de directie


Mecanismul de direcție al autovehiculului este un ansamblu de pârghii și piese care prin intermediul volanului permite direcționarea autovehiculului, având rolul să asigure conducerea ușoară și rapidă a acestuia în linie dreaptă sau în viraje, precum și sa mențină controlul asupra direcției de mers și stabilitatea sa în toate condițiile de exploatare.
Blocajul volanului este o posibilitate tehnică de a-l încuia și imobiliza în interiorul acestuia, prin rotirea sa într-un sens sau altul, după oprirea motorului și scoaterea cheii din contact. Deblocarea se realizează prin introducerea cheii de contact și rotirea stânga-dreapta a volanului.
Pneurile roților directoare ale vehiculului fluieră strident la frânările moderate și în viraje atunci când unghiul de cădere sau de convergență este dereglat.
Revenirea greoaie a roților directoare din viraj este determinată de lipsa lubrifiantului la articulațiile mecanismului de direcție sau strângerea excesivă a articulațiilor punții oscilante.
Printre principalii factori care provoacă uzura mecanismului de direcție se află circulația cu viteza excesivă pe drumurile cu denivelări ce poate provoca chiar ruperea unora dintre componenteIe sale, a manevrării volanului pe loc cu motorul oprit sau lipsei lubrifantului la articulațiile ori la piesele acestuia.
Uzura mecanismului de direcție poate fi ușor depistată de conducătorul vehiculului, aceasta manifestându-se prin cursa în gol a volanului peste limita admisă, jocul prea mare al roților directoare pe orizontală sau pe verticală, inclusiv prin sesizarea zgomotelor produse, mai cu seamă la trecerea peste denivelările drumului.
Oscilațiile roților directoare la viteze reduse sunt provocate din cauza jocului prea mare între organele din componența casetei de direcție a vehiculului.
Caseta de direcție este componenta mecanismului de direcție plasată la cealaltă extremitate a coloanei volanului, în care se găsește un angrenaj melcat ce transmite mișcarea de la axul volanului la levierul de direcție și ajuta la
fixarea traiectoriei pe drum a vehiculului. Când intervine uzura angrenajului melcat provocată de jocul mare al volanului, peste limita admisă, crește oscilația roților la viteze mici.
O altă cauză care determină jocul mare al volanului este generată de uzura accentuată a fuzetei pe pivot. Ca urmare, valorile unghiurilor de înclinare transversală sau longitudinala ale pivoților fuzetelor prescrise de constructor se modifică, înrăutățind stabilitatea și maniabilitatea autovehiculului, ce provoacă uzura pronunțată a pneuri lor.
Printre cauzele care determină rotirea greoaie a volanului autovehiculului se află și griparea sau ruginirea pivoților fuzetelor.
La servomecanismul hidraulic de direcție, manevrarea volanului devine greoaie atunci când s-a defectat pompa de înaltă presiune. Datorită debitului insuficient de ulei presiunea în circuitul hidraulic al servodirectiei scade și îngreunează rotirea volanului.
Pompa de înaltă presiune din componența servomecanismului hidraulic de direcție este acționată de arborele cotit al compresorului de aer al autovehiculului.
Loviturile puternice la volanul unui mecanism de direcție cu servomecanism hidraulic sunt provocate de articulațiile negresate ale acestuia.
Pompa unui servomecanism hidraulic al mecanismului de direcție aflat în funcțiune produce un zgomot specific, atunci când se află puțin ulei în instalație.
La rulajul rectiliniu autovehiculul "trage" într-o parte și astfel nu-și menține direcția de mers pe teren orizontal, deoarece valorile unghiului de cădere sau ale celui de fugă sunt inegale pentru roțile directoare.
Prin convergența corespunzătoare a roților directoare, autovehiculul capătă stabilitate, ținută de drum si se evită uzura pneurilor, permițând astfel conducerea ușoară și sigură, atât în linie dreaptă, cât și in viraje, in toate condițiile de exploatare normală până la viteza maximă constructivă. Când roțile directoare sunt închise (convergente) mai mult decât prevăd instrucțiunile de folosire apare uzura rapidă a marginilor interioare ale zonei de rulare a pneurilor. Dacă dimpotrivă, roțile din fată simt mai deschise (divergente) se uzează prematur marginea exterioară a benzii de rulare a pneurilor.
Convergența se alege astfel încât în condiții normale de mers roțile să aibă tendința să ruleze paralel. Dacă convergența este prea mare, se produce o uzură excesivă a anvelopelor de la roțile directoare prin creșterea rezistentelor la înaintare ale autovehiculului, determinând inclusiv mărirea consumului de carburant.
Unghiul de convergență exprimă închiderea roților directoare în sensul de mers al vehiculului cu fața, iar pentru eliminarea efectului său este necesară reglarea prin măsurarea distanței dintre marginile interioare ale jantelor la nivelul axei roților, astfel încât să nu apară diferențe între vehiculul gol sau cu încărcătură.

Sus

   

 

 
Copyright © 2009 Crismalex. Toate drepturile rezervate.