Pneurile Autovehiculului

Elementul de bază al pneului este anvelopa, care prin profilul benzii de rulare asigură aderenta rotii cu suprafata drumului. In majoritatea cazurilor, prin pneu se intelege ansamblul format din anvelopă și camera de aer. In cazul pneurilor fără cameră de aer (pneul tubeless) noțiunea de pneu este identică cu noțiunea de anvelopă fără cameră de aer.
După poziționarea corectă a valvei în orificiul jantei se introduce și fixează camera în interiorul anvelopei, apoi se umflă puțin pentru a preveni formarea cutelor, iar operațiunea de reintroducere a talonului anvelopei pe jantă se face cu ajutorul levierelor speciale, începând din partea opusă valvei și se continuă uniform in ambele părti pana se ajunge la valvă.
După așezarea roții cu valva deasupra, operatiunea de demontare a talonului anvelopei de pe jantă trebuie începută de o parte și de alta a valvei prin introducerea levierelor între talon și jantă pâna la scoaterea sa completă.
Pentru asigurarea stabilității și securității vehiculului în timpul deplasării si frânării, pneurile noi de același tip sau profil trebuie montate pe aceeași punte, iar in cazul celor reșapate montarea lor se face numai pe roțile punților din spate, deoarece există riscul de a nu prezenta siguranță la roțile directoare.
Pentru înlocuirea pneului în pană cu roata de rezervă, conducătorul vehiculului are obliga?ia să iasă cu acesta în afara drumului, iar acolo unde nu este posibilă ieșirea completă, oprirea se face pe acostament sau pe marginea drumului cu punerea în functiune a luminilor de avarie.
De fiecare dată când intervine pana la pneul uneia din roțile directoare, volanul și direcția autovehiculului trag în partea respectivă, modificându-i traiectoria și ținuta de drum, iar conducerea pana la oprire devine dificilă și periculoasă.
Exploatarea rațională a pneurilor este condiționată prioritar de menținerea presiuni corespunzătoare în interiorul acestora, de evitare a supraîncărcării vehiculului, a excesului de viteză și a frânări lor puternice.
Pe lângă uzura normală a pneului cauzată de rulare, de starea abrazivă a drumului, de oboseala si îmbătrânirea cauciucului, starea tehnică a anvelopei mai este afectată și de următorii factori: dezechilibrarea roților și a unghiurilor direcliei, accelerările și frânările bruște ale vehiculului, supraîncărcarea vehiculului si repartizarea defectuoasă a încărcăturii, jocurile mari ale mecanismului de direcție, viteza excesivă de rulare, supraîncălzirea acumulată de anvelopă în timpul rulării etc.
Zilele caniculare, cu soare puternic, au o influență negativă asupra pneurilor prin determinarea creșterii presiuni interioare în urma dilatării aerului incălzit, iar prin supraîncălzirea acestora favorizează pericolul de explozie.
Adâncimea minimă a uzurii profilului benzii de rulare, admisă de lege pentru scoaterea anvelopelor din exploatare, este de 1 mm la cele pentru autocamioane, de 1, 5 mm la cele pentru autoturisme și de 2 mm la cele pentru autobuze.
Contribu?ia directă a conducătorului de vehicul la mărirea durate de exploatare a pneurilor constă în menținerea unei presiuni constante recomandate la anvelopele punților din față și din spate, deoarece presiunile diferite în pneurile aceleiași pun?i provoacă instabilitate în mers și la frânare, determină modificarea unghiurilor direc?iei, schimbă și diferen?iază aderenta la sol sau gradul lor de uzură.
Uzura marginilor benzii de rulare a pneului intervine de fiecare dată când presiunea acestuia este mai mică decât cea prescrisă în cartea tehnică a vehiculului, datorita suprasolicitării în zona respectiva de contact cu suprafa?a carosabilă a drumului.
Uzura prematură a uneia din marginile benzii de rulare a pneurilor pun?ii din fată, intervine în urma dereglării geometriei roților directoare. Prin măsurarea și reglarea exactă a unghiurilor ro?ilor directoare, autovehiculul capătă stabilitate în rulai, își men?ine direc?ia de mers rectiliniu, ajută la revenirea sa ușoara din viraj și previne uzura prematură a pneurilor.
Deformarea și uzura rapidă a mijlocului benzii de rulare a pneului se produce din cauza rulării sale cu presiune mai mare decât cea prescrisa de constructor, astfel încât greutatea vehiculului și a încărcăturii este repartizată numai pe zona respectivă, nu pe întreaga lă?ime a benzii de rulare.
Uzura neuniformă a benzii de rulare a pneului se datorează în principal, atât folosirii rotii fără a fi echilibrată, cât și exploatării pneului în condi?ii e suprasarcină, (încărcând vehiculul peste capacitatea sa) ori prin așezarea defectuoasă a încărcătura.
Supraîncărcarea autovehiculului și viteza utilizată determină în timpul rulajului supraîncălzirea pneurilor ce provoacă următoarele defecțiuni ale acestora:
- ruperea firelor de cord (?esătură textilă sau din fir metalic, aflată în
compoziția anvelopei) din cauza creșterii tensiunii acestora;
- fisurarea sau crăparea circumferen?iară a balonului pneului ; - uzarea și deformarea inegală a suprafe?ei de rulare.
De asemenea, pe lângă supraîncălzirea din cauza suprasarcinii și a vitezei
utilizate, în zilele caniculare se adaugă mărirea presiunii datorate dilatării aerului,
ceea ce mărește riscul de explozie.
Aparitia crăpăturilor circumferen?iare în canalele profilului și tăierea benzii de rulare a unui pneu se datorează utilizării unor presiunii mai mici decât cele prescrise de constructor, precum și din cauza rulării în condi?ii de suprasarcina, îndeosebi pe drumuri cu denivelări.

Sus

   

 

 
Copyright © 2009 Crismalex. Toate drepturile rezervate.